Stypendia i pomoc materialna

Pomoc materialna

Informacje dotyczące Pomocy Materialnej dla studentów dostępnych jest pod adresem:
https://uwm.edu.pl/studenci/pomoc-materialna

W roku akademickim 2025/2026 studenci będą mogli ubiegać się o następujące świadczenia:

  1. stypendium socjalne, https://uwm.edu.pl/studenci/pomoc-materialna/stypendium-socjalne
  2. stypendium dla osób niepełnosprawnych, https://uwm.edu.pl/studenci/pomoc-materialna/stypendium-dla-osob-niepelnosprawnych
  3. stypendium rektora, https://uwm.edu.pl/studenci/pomoc-materialna/stypendium-rektora
  4. zapomogę. https://uwm.edu.pl/studenci/pomoc-materialna/zapomoga

Wszystkie świadczenia przyznawane są wyłącznie na wniosek studenta (formularze wniosków dostępne będą w systemie USOSweb  link do strony; (link do strony; https://usosweb.uwm.edu.plzakładka Dla Wszystkich →Wnioski). 

Wypełnienie wniosków w systemie USOSweb nie jest jednoznaczne z ich złożeniem. Wydrukowane i podpisane wnioski wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć w dziekanacie WMiI  pok. A/16

Student może otrzymywać stypendia w danym roku akademickim przez 9 miesięcy, tj. 5 miesięcy (październik-luty) w semestrze zimowym i 4 miesiące (marzec-czerwiec) w semestrze letnim danego roku akademickiego.

OŚWIADCZENIA STYPENDIALNE dostępne są pod  adresem: https://uwm.edu.pl/studenci/pomoc-materialna/dokumenty-i-regulaminy


Student kształcący się równocześnie na kilku kierunkach studiów może otrzymywać stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, stypendium rektora oraz zapomogę tylko na jednym, wskazanym przez studenta, kierunku studiów.

Świadczenia, przysługują na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich,  nie przysługują studentowi posiadającemu tytuł zawodowy: 

  • magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
  • licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.

Łączny okres, przez który przysługują świadczenia wynosi 12 semestrów, bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem, że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach:

  1. pierwszego stopnia - nie dłużej niż przez 9 semestrów;
  2. drugiego stopnia - nie dłużej niż przez 7 semestrów.

Student ubiegający się o świadczenie albo otrzymujący takie świadczenie, niezwłocznie powiadamia uczelnię o wystąpieniu okoliczności powodującej utratę prawa do świadczenia

Student, pod rygorem odpowiedzialności dyscyplinarnej i zwrotu pobranego świadczenia z tytułu zwiększenia stypendium socjalnego ma obowiązek niezwłocznie powiadomić dziekanat o przekroczeniu kwoty oraz o rezygnacji z zamieszkania w domu studenckim lub obiekcie innym niż dom studencki.

TERMINY Składania wniosków. Student ubiegający się o przyznanie świadczeń składa we właściwym dziekanacie wydrukowany z systemu USOS wniosek wraz z wymaganymi dokumentami:

1W PRZYPADKU UBIEGANIA SIĘ O STYPENDIUM REKTORA:

a) do 15 października - w semestrze zimowym,

b) do 10 marca - w semestrze letnim, jeżeli studia rozpoczynają się od semestru letniego w danym roku akademickim (dotyczy studentów pierwszego semestru studiów drugiego stopnia).

2) W PRZYPADKU UBIEGANIA SIĘ O STYPENDIUM SOCJALNE I ZAPOMOGĘ:

a) do 15 października w semestrze zimowym,

b) do 10 dnia każdego następnego miesiąca.

 

STYPENDIUM REKTORA

Informacje ogólne: https://uwm.edu.pl/studenci/pomoc-materialna/stypendium-rektora

Przed złożeniem wniosku proszę zapoznać się z Rozdziałem IV Regulaminu ŚWIADCZEŃ DLA STUDENTÓW UNIWERSYTETU WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO W OLSZTYNIE

Wykaz wymaganych dokumentów w przypadku ubiegania się o przyznanie stypendium rektora:

  1. Wniosek o przyznanie stypendium rektora – wygenerowany w systemie UsosWeb – DLA WSZYSTKICH—WNIOSKI
  2. Oświadczenie o niepobieraniu na więcej niż jednym kierunku stypendium rektora – wygenerowane w systemie UsosWeb, dostępne po zarejestrowaniu wniosku o przyznanie stypendium rektora
  3. Oświadczenie – stypendium rektora – do pobrania podczas wypełniania wniosku w UsosWeb lub na stronie Dokumenty i regulaminy | Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie (uwm.edu.pl) – oświadczenie nr. 3 
  4. Karta przebiegu studiów wygenerowana w systemie UsosWeb –– DLA STUDENTÓW –MOJE OCENY-- drukuj kartę przebiegu studiów (po polsku)

STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Informacje ogólne: https://uwm.edu.pl/studenci/pomoc-materialna/stypendium-dla-osob-niepelnosprawnych

Przed złożeniem wniosku proszę zapoznać się z Rozdziałem III

Regulaminu  ŚWIADCZEŃ DLA STUDENTÓW UNIWERSYTETU WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO W OLSZTYNIE

Wykaz wymaganych dokumentów w przypadku ubiegania się o przyznanie stypendium dla osób niepełnosprawnych:

  1. Wniosek o przyznanie stypendium dla osób niepełnosprawnych – wygenerowany w systemie UsosWeb –DLA WSZYSTKICH--WNIOSKI
  2. Oświadczenie – stypendium dla osób niepełnosprawnych –do pobrania pod czas wypełniania wniosku w UsosWeb lub na stronie Dokumenty i regulaminy | Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie (uwm.edu.pl) – oświadczenie nr – 4 
  3. Kopia orzeczenia potwierdzona przez BON lub kopia orzeczenia bez potwierdzenia przez BON-  http://www.uwm.edu.pl/studenci/pomoc-materialna/stypendium-dla-osob-niepelnosprawnych

 

STYPENDIUM SOCJALNE

Stypendium socjalne będzie mógł otrzymać student, który znajduje się w trudnej sytuacji materialnej. Wysokość dochodu uprawniająca studenta do ubiegania się o stypendium socjalne w roku akademickim 2025/2026 wynosi 1.908,90 zł netto na członka rodziny.

Ubiegając się o stypendium socjalne do wniosku należy dołączyć:

• zaświadczenia wystawione przez Urząd Skarbowy potwierdzające dochód studenta oraz członków rodziny studenta osiągnięty w 2024 r. opodatkowany na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c, 30e i 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.  o podatku dochodowym od osób fizycznych (zaświadczenie zobowiązany jest złożyć: student, każdy pełnoletni członek rodziny studenta, a także osoby, które nie uzyskały w 2024 r. żadnego dochodu lub nie figurują w ewidencji organu podatkowego) - rodzice/małżonkowie przedstawiają zaświadczenia oddzielnie (również w przypadku kiedy rozliczali się wspólnie);

• student lub członek jego rodziny dodatkowo ma obowiązek dostarczyć zaświadczenie wystawione przez Urząd Skarbowy potwierdzające uzyskane w 2024 r.:

➢ przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych pomniejszone o składki na ubezpieczenie społeczne oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne tzw. ulga dla osób poniżej 26 lat,

➢ przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. a,  b i d oraz pkt 153 lit. a,  b i d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz art. 21 ust. 1 pkt 154 […], tj. osoby, które przeniosły miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (przybysze), 

➢ przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c oraz pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanych według zasad określonych w art. 27 i art. 30c tej ustawy, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne, tj. rodzice co najmniej czworga dzieci,

• zaświadczenie z urzędu skarbowego o wysokości kwot otrzymanych na podstawie art. 27f ust. 8-10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - zwrot niewykorzystanej ulgi na dziecko; • osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem lub kartą podatkową składają zaświadczenie z Urzędu Skarbowego za 2024 r. zawierające informacje o: roku podatkowym, którego dotyczy zaświadczenie, formie opłacanego podatku, wysokości przychodu, stawce podatku, wysokości opłaconego podatku;

• zaświadczenia wydane przez organ emerytalno-rentowy (ZUS, KRUS) lub zakład pracy o wysokości odprowadzonej, pełnej 9% składki zdrowotnej w 2024 r. (Uwaga! Zaświadczenie z KRUS o wysokości odprowadzonej składki zdrowotnej dostarczają tylko osoby pobierające rentę lub emeryturę rolniczą);

• zaświadczenie o wysokości dochodów studenta lub członka rodziny studenta w przypadku, jeśli osiągał on dochody poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w 2024 r.;

• zaświadczenie z urzędu pracy potwierdzające fakt pozostawania bez pracy, z prawem lub bez prawa do zasiłku, studenta lub członków jego rodziny, zaświadczenie musi zawierać informację o wysokości uzyskiwanego zasiłku netto i okresie jego otrzymywania;

• zaświadczenia z Urzędu Gminy o wielkości gospodarstwa rolnego posiadanego w roku 2024, wyrażonej w hektarach fizycznych oraz przeliczeniowych ogólnej powierzchni;

• zaświadczenie z KRUS o wysokości otrzymanego lub nieotrzymywaniu w 2024 r. zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego przysługującego rolnikom w myśl przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników;

• decyzje o przyznaniu renty strukturalnej;

• umowę dzierżawy gospodarstwa rolnego (w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego wyłącznie na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników) oraz dokument potwierdzający zapłacony czynsz z tytułu dzierżawy. 

• oświadczenia studenta i członków rodziny studenta o dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych osiągniętym w 2024 r. obowiązkowo – wzór na stronie internetowej UWM nr 1

• odpis aktu zgonu w przypadku, gdy rodzic/rodzice nie żyją; 

• zupełny akt urodzenia, jeżeli ojciec jest nieznany;

• skrócony odpis aktu urodzenia rodzeństwa/dzieci wnioskodawcy, nieobjętych obowiązkiem szkolnym;

• akt małżeństwa studenta;

• zaświadczenia o uczęszczaniu rodzeństwa/dziecka studenta do szkoły lub szkoły wyższej;

• orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności rodzeństwa lub dzieci studenta powyżej 18 roku życia,  o ile nie uczą się i pozostają na utrzymaniu studenta lub członków rodziny studenta;

• orzeczenie sądu o umieszczeniu studenta lub członka jego rodziny w pieczy zastępczej;

• zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej albo z centrum usług społecznych o korzystaniu w roku złożenia wniosku ze świadczeń z pomocy społecznej przez studenta lub przez członków jego rodziny, w przypadku, gdy miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty określonej w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, (t.j.  D. U. z 2025 r. poz. 509), tj. kwoty 823,00 zł.  zgodnie ze wzorem UWM nr 10

• dokumenty potwierdzające źródła utrzymania studenta i rodziny w 2025 r. do dnia złożenia wniosku o stypendium  w przypadku braku zaświadczenia wskazanego powyżej; zgodnie ze wzorem UWM nr 10

• zaświadczenia z MOPS/GOPS o wysokości pobranych świadczeń w 2025 r. do dnia złożenia wniosku o stypendium;  (np. zasiłki celowe, pielęgnacyjne, rodzinne, opiekuńcze, itp.);

• kopię (oryginał do wglądu) prawomocnego wyroku sądu rodzinnego orzekającego rozwód lub separację studenta lub rodziców studenta; 

• kopię (oryginał do wglądu) odpisu wyroku sądu zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub kopię odpisu ugody sądowej lub odpis prawomocnego orzeczenia sądu oddalającego powództwo o roszczenia alimentacyjne;

• w przypadku przedstawienia wyroku wydanego wcześniej niż przed trzema laty, student zobowiązany jest złożyć pisemne oświadczenie o następującej treści: „uprzedzony o odpowiedzialności karnej grożącej za popełnienie przestępstwa z art. 286 § 1 k.k. oświadczam, że przedstawiony przeze mnie wyrok alimentacyjny jest aktualny i realizowany przez osobę zobowiązaną”;

• zaświadczenie komornika sądowego o wysokości egzekwowanych alimentów albo o częściowej lub całkowitej bezskuteczności egzekucji alimentów w 2024 r.,

• zaświadczenie o wysokości świadczeń pobranych z Funduszu Alimentacyjnego w 2024 r.,

 • odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądowego zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub spoza rodziny lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem, zobowiązujących do alimentów na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną oraz przekazy lub przelewy pieniężna dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów na rzecz osób spoza rodziny;

• jeżeli w trakcie 2024 roku lub po roku 2024 nastąpiła utrata lub przybycie dochodu w rodzinie studenta, dodatkowo należy złożyć dokumenty potwierdzające datę i wysokość utraconego/uzyskanego dochodu:

 - w przypadku utraty dochodu w trakcie 2024 roku lub po roku 2024 – odpowiednio:
świadectwo pracy,

  • umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy o pracę,
  • PIT z zakładu pracy (Pit-11) /decyzje organu rentowego/emerytalnego (oraz Pit-11A, Pit-40A), zaświadczenie z Urzędu Pracy,
  • zaświadczenie z zakładu pracy o terminie urlopu wychowawczego studenta/członka rodziny studenta; 

- w przypadku uzyskania dochodu w trakcie 2024 roku lub po roku 2024 – odpowiednio:

  • umowa o pracę
  • Pit-11, decyzje organu rentowego/emerytalnego/Urzędu Pracy (oraz Pit-11A, Pit-40A);
  • zaświadczenie z zakładu pracy o zarobkach netto za miesiąc następujący po miesiącu uzyskania dochodu,
  • zaświadczenie z Urzędu Pracy,
  • decyzja o przyznaniu renty/emerytury,
  • umowa zlecenie,
  • umowa o dzieło,
  • decyzja o przyznaniu świadczenia rodzicielskiego,
  • decyzja  o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników, itp.;

Wnioskodawca może do wniosku dołączyć również inne dokumenty, które pozwolą organowi ustalić fakt, że student znajduje się w trudnej sytuacji materialnej.

W uzasadnionych przypadkach, Rektor albo Komisja Stypendialna może żądać od studenta innych dokumentów określających sytuację materialną rodziny studenta. 

Sprawami pomocy materialnej zajmują się:

lic. Karolina Pianka (tel. 89 524 60 01), 
lic. Alicja Lewandowska (tel. 89 524 57 90)

 Kontakt:

pomocmaterialna@matman.uwm.edu.pl

 Wydział Matematyki i Informatyki

ul. Słoneczna 54, pok. A1/16

10-710 Olsztyn